Oogzorg
Voeding en gezondheidsadvies.

Inhoudsopgave

Magazine

Zomer2018

  • menu
  • Voeding en gezondheidsadvies.

    Van Eda Elci, optometrist bij VD Wiel.

    Goede voeding is essentieel voor een goede gezondheid, dat is algemeen bekend. Maar wist je dat goede en gevarieerde voeding ook bijdraagt aan gezondere ogen? Ogen en het hele visuele systeem (de oogspieren, oogzenuwen en visuele cortex) vragen namelijk veel verschillende voedingsstoffen.

    Feit of fabel: wortels zijn goed voor je ogen?

    Misschien heb je het weleens gehoord: wortels zijn goed voor je ogen. Dit klopt, want wortels bevatten een bron van bètacaroteen. Dit is een van de weinige carotenoïden die je lichaam omzet in vitamine A. Hoe meer vitamine A je binnenkrijgt, hoe beter je ogen licht kunnen absorberen, hoe gevoeliger ze worden in het duister en hoe beter je dus ziet in het donker. Kinderen en volwassenen met een vitamine A-tekort lijden soms aan nachtblindheid.

     

    Maar uit talrijke studies blijkt ook dat bepaalde carotenoïden het risico verminderen op en de ontwikkeling vertragen van chronische oogaandoeningen zoals leeftijd-gerelateerde macula degeneratie.

     

    Naast wortelen zijn maïs, kiwi, pompoen, courgette, rode druiven en groene en gele paprika rijk aan carotenoïden. Carotenoïden zijn onder andere verantwoordelijk voor de felle kleuren in deze fruit en groenten.

    Waarom is het belangrijk om gevarieerd te eten?

    In verschillende voedingsmiddelen zitten verschillende antioxidanten. Antioxidanten zijn stofjes die je éénmalig bij de geboorte meekrijgt als bescherming. Gedurende je leven moet je ze met je voeding op peil houden. Luteïne, Zeaxanthine maar ook vitamine C, vitamine E en bètacaroteen hebben vooral bij de macula de meeste invloed. Met een gevarieerd eetpatroon krijg je de meeste antioxidanten wel binnen.

     

    Eierdooiers zijn waarschijnlijk het meest rijk aan luteïne en zeaxanthine. Ook bladgroenten, zoals boerenkool, spinazie en verse peterselie zitten bomvol luteïne en zijn rijk aan antioxidanten.

     

    De ogen hebben baat bij een dagelijkse aanvoer van de juiste voeding. Voorkomen is beter dan genezen, dus hoe eerder je begint met het eten van gezonde voeding, hoe meer profijt je er op latere leeftijd van hebt.

    Visolie, olijfolie en lijnzaad tegen droge ogen.

    Onze oogklieren gaan minder goed reageren naarmate we ouder worden of er hormonale veranderingen plaatsvinden in ons lichaam. Dat kan zorgen voor het droge-ogensyndroom. Uit onderzoek blijkt dat voedingsproducten met veel omega 3, zoals visolie, olijfolie en lijnzaad de traanklieren stimuleren, waardoor je minder last hebt van droge ogen.

    eda

    Over Eda…

    Waarom wilde je optometrist worden?

    Gezondheidszorg heeft mij altijd aangesproken. Tijdens mijn laatste jaren op de havo ben ik me gaan oriënteren over de opleidingsmogelijkheden binnen de gezondheidszorg. Zo ben ik de opleiding Optometrie aan de Hogeschool in Utrecht tegengekomen. Oogzorg leek mij erg interessant, omdat de ogen één van de belangrijkste organen van het lichaam zijn. In 2017 ben ik afgestudeerd.

    Hoelang werk je al bij VD Wiel?

    In oktober 2016 ben ik begonnen als stagiaire. Na een halfjaar heb ik mijn stage met veel plezier afgerond. In januari 2017 ben ik in dienst gekomen bij VD WIEL.

    Wat vind je leuk aan je beroep?

    Mensen helpen en iets voor ze betekenen vind ik belangrijk. Het leukste aan mijn beroep vind ik dat hetgeen wat ik doe gewaardeerd wordt. Wanneer mensen dankbaar en blij zijn met de zorg die ze krijgen, word ik ook blij.

    Wat zijn je ambities voor de toekomst?

    Kennis en ervaring opdoen binnen de oogzorg is altijd mijn ambitie geweest. Zo wil ik de komende periode mijn kennis en vaardigheden verder ontwikkelen. Door cursussen te volgen wil ik mijzelf blijven ontwikkelen. Daarnaast heb ik de ambitie om een masteropleiding te gaan volgen.

    LIFESTYLE

    Lees hier meer over onze nieuwe website.

    UITGELICHT

    65 jaar Van der Wiel, bekijk hier de tijdlijn.